عربی / انگلیسی

مدیر جهادی صنعت پتروشیمی، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس در حکمرانی استان

معاون مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پارلمان ها در دنیا عموما ماهیت سیاسی دارند، گفت: همه پارلمان ها برای اینکه بتوانند قانونی که تصویب می کنند، بهترین قانون برای کشور باشد، عموما مجموعه هایی را به عنوان نهاد مشاور ایجاد می کنند که به اعضای پارلمان مشورت دهد.

دکتر کاظمی در نشست تخصصی کارگروه صنعت، معدن و انرژی، اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان بوشهر با بیان اینکه اصلاح نظام حکمرانی مبتنی بر چهار اصل کارآمدسازی، شفاف‌سازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی اداره امور کشور پایه ریزی شده است، گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت نخبگان دانشگاهی و تجربه کلیه صاحبنظران، اندیشمندان و محققان کشور برای مسئله‌شناسی، معرفی و مدل سازی‌های عملیاتی و پیشران در فرآیندهای تصمیم‌سازی، قانونگذاری و نظارت مبتنی بر رعایت اولویت‌های حکمرانی نو و مردمی‌سازی امور مختلف، طرح ایجاد اندیشکده‌های حکمرانی در سطح استان ها و کلانشهرها توسط محلس شورای اسلامی تصویب و اقدام شده است.

معاون مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این شبکه متشکل از نخبگان، دانشگاهیان و خبرگان اجرایی واجد شرایط هر استان به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های تخصصی مجلس بوده که با مدیریت غیرمتمرکز و استقرار در مراکز استانی، بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اهداف مدنظر را محقق می‌کنند.

وی ادامه داد: این اندیشکده ها با توجه به ایده دکتر قالیباف، ریاست مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت تحول در نظام حکمرانی در دو سطح ملی و محلی و تمرکز زدایی از اداره کشور که با مشارکت‌دهی اثر بخش و فراگیر همه دست اندرکاران به ویژه استان‌ها محقق می‌شود و نیز با توجه به وجود ظرفیت‌های بالقوه و گسترده‌ای از دانش‌آموختگان و نخبگان و خبرگان در سطح استان‌ها، تشکیل شده است.

معاون مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با الگوی استفاده از ظرفیت دانشمندان در سیاستگذاری های کلان کشور، شروع به تکثیر اندیشکده های حکمرانی و قانونگذاری در استان ها کرده است. اندیشکده استان بوشهر هم بر اساس ظرفیت های نخبگان استان مباحث مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را به صورت تخصصی دنبال می کند.

دکتر کاظمی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در اندیشکده برای حل مسائل ملی و استانی افزود: در شبکه اندیشکده های کشور، نخبگان هر استان برای کمک به حل چالش ها و سیاستگذاری های درست در خصوص موضوعات تخصصی در ارتباط با هم قرار می گیرند.

معاون مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ایران، آنچه به عنوان نهاد رسمی در مجلس شورای اسلامی ما پیگیری می شود و مصمم تمام دستورات صحن مجلس را به صورت علمی پشتیبانی می کند، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است که با ایجاد و الگوبرداری از اندیشکده های استانی روز به روز دوره تعالی خود را از سر می گذراند. همچنین آنچه در مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پویایی ایجاد می کند، این است که این مرکز تبدیل به  فضایی برای تربیت نیروی انسانی راهبردی شده است.

دکتر کاظمی خاطرنشان کرد: دفتر مطالعات انرژی، صنایع و معدن به عنوان یک را میانبر می تواند خیلی از موضوعاتی را که مجلس یا سایر نهادهای کشور لازم است در حوزه انرژی پیگیری کنند را سهل تر می کند.

به گفته وی در این مرکز، حدود 500 پژوهشگر مقیم تمام وقت حضور دارند که عمدتا اعضای نخبه فارغ التحصیل دانشگاه های برتر در حوزه تخصصی خود هستند، تسلط بسیار ویژه ای در حوزه سیاستگذاری و منطق تصمیم گیری برای قانونگذاری پیدا می کنند.

در ادامه این نشست، که با حضور جمعی از صاحب نظران استان بوشهر در حوزه صنعت، معدن و انرژی تشکیل شد، هر یک از حاضرین به ارائه نقطه نظرات خود در رابطه با مسائل، چالش ها و راهکارهای این حوزه پرداختند.

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام با بیان اینکه ما در مجموعه پتروشیمی هنگام می خواهیم با تاثیرگذاری و نقش آفرینی در اقتصاد کشور به این نظام و مردم خدمت و ادای دین کنیم، گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری اهمیت تولید در بحث ها و موضوعات کلان اقتصاد کشور به حدی است که در شعار سال های اخیر همواره شاهد تکرار این موضوع هستیم.

دکتر جمشیدی ادامه داد: در شرایط کنونی با تمام محدودیت های که داشتیم، توانستیم در آزمون روزهای سخت سربلند شویم و این امر، مرهون همت مدیران و متخصصان در حوزه صنایع و فعالیت تولیدی و رشادت ها و رهنمون های خردمندانه مقام معظم رهبری است که باعث شده امروز بتوانیم روی پا خود بایستیم.

وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی 47 درصد ارز موردنیاز کشور را فراهم کرده و صنعتی تحریم ناپذیر است، تصریح کرد: در حال حاضر، آنچه نیاز این صنعت است، مدیران شجاعی است که قدرت تصمیم گیری دارند و می توانند با تصمیمات خود اثرگذاری داشته باشند و در هر مجموعه ای که مدیران، شهامت تصمیم گیری دارند، ما شاهد موفقیت در آن صنعت بوده ایم.

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت پتروشیمی هنگام افزود: امروز با توجه به شرایط بازار جهانی و نیاز به دیپلماسی بازرگانی، وزارت امور خارجه می تواند با برگزاری دوره های مذکور و با کمک سفرای حاضر در کشورهای مختلف در کشف پتانسیل ها و بازارهای هدف صادراتی برای محصولات تولیدی پتروشیمی و بازاریابی برای آنها به این صنعت کمک شایانی نماید.

دکتر جمشیدی در بخشی از صحبت های خود درباره مذاکره و پیگیری های متعدد در خصوص جمع آوری گاز فلر به عنوان یک طرح های زیست محیطی که علاوه بر تاثیر بسزا بر سلامت ساکنان منطقه، درآمد هنگفتی هم برای کشور به همراه خواهد داشت، گفت: این طرح در کنار حل مشکل و چالش های کمبود گاز بخصوص در فصل زمستان، امکان اشتغالزایی تعداد زیادی از نیروهای بومی را در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی هم فراهم می کند.

وی گفت: امیدواریم در این کارگروه ها بتوانیم موانع پیش رو در صنعت پتروشیمی را بررسی و حل نموده تا خدمتی به نظام و مردم کرده باشیم و مرکز پژوهش های مجلس به عنوان رابط بین مجلس و صنعت بتواند مواردی را که دغدغه صنعت کشور است، حل و فصل نماید.

مدیرکل دفتر انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هم در ادامه اظهار کرد: کارکرد مرکز پژوهش ها شنیدن نظرات بخش خصوصی، خصولتی و دولتی است. استان بوشهر هم با داشتن میدان گازی پارس جنوبی نیمی از انرژی کشور از این میدان تامین می شود.

ظفریان افزود: این میدان گازی، یک زنجیره خوراک گازی را تامین کرده و به این واسطه، از نظر تاریخی، عسلویه دومین قطب انرژی کشور است.

وی در بخش دیگری از این نشست، بحث ناترازی فصلی انرژی را مطرح و راه حل آن را ذخیره سازی گاز در فصل تابستان در میادین تخلیه شده و مصرف در زمستان دانست.

در پایان این نشست، طی حکمی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دکتر غلامرضا جمشیدی به عنوان عضو اصلی و دبیر بخش صنعت کارگروه تخصصی صنعت، معدن و انرژی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان بوشهر منصوب شد.

گفتنی است، دکتر حسین پارسا، رئیس مجتمع شرکت پتروشیمی هنگام نیز طی حکمی از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو اصلی کارگروه تخصصی صنعت، معدن و انرژی اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان بوشهر معرفی شد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *